Uncategorized

Είναι ζήτημα να μην ξέρεις να μετράς!!

Το πρόσφατο γκάλοπ τηλεοπτικής εκπομπής για το «πόσα εκατομμύρια είναι ένα δισεκατομμύριο» και «πόσα δισεκατομμύρια είναι ένα τρισεκατομμύριο» δεν το παρακολούθησα, το έμαθα σήμερα απ΄ το facebook. Σοκαρίστηκα. Σοβαρά. Είμαι σίγουρη ότι έκοψαν στο μοντάζ δεκάδες σωστές απαντήσεις, αλλά είναι σοκαριστικό που βρήκαν τόσους πολλούς να μην ξέρουν. Εκτός κι αν τους πλήρωσαν κι ήταν στημένο. Μακάρι να τους πλήρωσαν και να ήταν στημένο. Αν όχι, τα πράγματα είναι σοβαρά. Πιο σοβαρά από όσο φοβόμουν. Είναι πολύ σοβαρά τα πράγματα για το σύστημα εκπαίδευσης, για τους δασκάλους, για τους γονείς, για όλους μας. Είναι ακόμα πιο σοβαρά για όποιον δεν καταλαβαίνει γιατί είναι ζήτημα το να μην μπορείς να απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα.

Είναι ζήτημα να μην ξέρεις να απαντήσεις σε αυτό το ερώτημα στην Ελλάδα του 2017, αν η ηλικία σου είναι μεγαλύτερη από 12 και μικρότερη από 70 έτη. Αν είσαι πιο νέος, ίσως δεν το έχεις εμπεδώσει ακόμα το δεκαδικό σύστημα κι αν είσαι μεγαλύτερος από 70, ίσως δεν πήγες ποτέ στο σχολείο. Δεκτό. Δεν έμαθες ποτέ να μετράς και δεν ξέρεις να μετράς. Λογικό. Δεν είναι λογικό ή δεν θα έπρεπε να μην ξέρεις να μετράς αν το έχεις τελειώσει το δημοτικό. Αν έχεις τελειώσει το δημοτικό και δεν ξέρεις να το απαντήσεις σημαίνει ότι δεν ξέρεις να μετράς και δεν το ξέρεις. Το ξαναγράφω, δεν είναι τυπογραφικό. Δεν ξέρεις να μετράς.

Έχεις παπαγαλίσει τους πρώτους ένα εκατομμύριο αριθμούς (αν και δεν ορκίζομαι ότι θα ήξεραν όλοι να πουν πόσα χιλιάρικα είναι ένα εκατομμύριο). Αυτό. Δεν έμαθες να μετράς. Αν είχες μάθει να μετράς, δεν θα υπήρχε όριο. Θα μπορούσες να απαντήσεις πόσα εκατομμύρια είναι το ένα τετράκις και πόσα δισεκατομμύρια τα δύο οκτάκις εκατομμύρια με την ίδια ευκολία που απαντάς (ελπίζω) πόσα δεκάρικα είναι το ένα εκατοστάρικο.

Αυτή είναι η αξία των μαθηματικών. Γι’ αυτό τα μαθαίνουμε. Αυτό είναι η επαγωγική σκέψη. Αυτό το απλό. Αλλά δεν θα μπούμε σε αυτή την κουβέντα τώρα. Πραγματικά, δεν είναι του παρόντος. Είμαστε πολύ μακριά από αυτή την κουβέντα.

Επειδή διάβασα πολλά, το να μην ξέρεις να μετράς δεν σημαίνει τίποτα άλλο εκτός από αυτό. Δεν σε κάνει κακό άνθρωπο, δεν σε κάνει δεύτερης κατηγορίας πολίτη, δεν σου αφαιρεί κανένα ανθρώπινο δικαίωμα, δεν σε κάνει λιγότερο άξιο, καλό, έντιμο…. Δεν προσθέτει και δεν αφαιρεί τίποτα από την υπόστασή σου. Δεν αντισταθμίζεται από άλλες γνώσεις, ιδιότητες ή ό,τι άλλο σκεφτεί κανείς. Δεν βγάζουμε κανένα άλλο συμπέρασμα για σένα από το γεγονός ότι δεν ξέρεις να μετράς. Ούτε καλό ούτε κακό.

Αλλά το συμπέρασμα ότι δεν ξέρεις να μετράς, το βγάζουμε.

Το συμπέρασμα ότι δεν είσαι γραμματιζούμενος άνθρωπος, το βγάζουμε. Γιατί γραμματιζούμενος είναι αυτός που ξέρει να γράφει, να διαβάζει και να μετράει. Υπάρχουν κι άλλα που είναι σημαντικά, αλλά οι αναγκαίες συνθήκες είναι αυτά τα τρία: Να ξέρεις να γράφεις, να διαβάζεις και να μετράς. Κι αν τα σχολεία μας δεν βγάζουν γραμματιζούμενους ανθρώπους, είναι ζήτημα.

Μαρίνα Ψιλούτσικου

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s