Uncategorized

Για τους φοιτητές…

Ξεκινάει η νέα ακαδημαϊκή χρονιά την άλλη εβδομάδα. Χιλιάδες φοιτητές θα καθίσουν στα έδρανα των πανεπιστημίων, πολλοί από αυτούς για πρώτη φορά. Έχουν κοπιάσει πάρα πολύ για να κερδίσουν μια θέση σε αυτά και με το περιθώριο των φωτεινών εξαιρέσεων, προσδοκούν απαντήσεις. Προσδοκούν πως η Επιστήμη –όποια έχουν επιλέξει- θα τους δώσει τις απαντήσεις που χρειάζονται για να πορευτούν στη ζωή τους. Προσδοκούν πως το πανεπιστήμιο θα τους μάθει όσα πρέπει να ξέρουν για το αντικείμενο των σπουδών τους.

Είναι σκληρή η στιγμή που βλέπω κάποιον να απογοητεύεται από την Επιστήμη. Είναι σκληρό να βλέπω κάποιον να σοκάρεται όταν μαθαίνει πόσο σχετικό πράγμα είναι, πόσους περιορισμούς έχει στην εφαρμογή της, πόσες συνθήκες πρέπει να ικανοποιούνται για να ισχύει μια Αρχή της.  Ήταν σκληρή η στιγμή που συνέβη σε μένα.

Είναι πολύ σκληρότερο όμως, να μην έρθει ποτέ αυτή η στιγμή. Είναι πολύ σκληρότερο να βλέπω την ίδια προσδοκία σε αποφοίτους, σε αποφοίτους μεταπτυχιακών, σε διδάκτορες.

Την επόμενη εβδομάδα που θα γνωρίσω τους καινούριους μου φοιτητές, θα προσπαθήσω ξανά να εξηγήσω τι σημαίνει να γίνεται κανείς από μαθητής, ερευνητής και επιστήμων. Θα προσπαθήσω ξανά να τους δώσω μια ιδέα για το τι περιλαμβάνει η διαδικασία αυτή. Περιλαμβάνει μια τεράστια αλλαγή στη νοοτροπία. Στη νοοτροπία που δεν έχει τεθεί ποτέ σε αμφισβήτηση, που είναι θέσφατο.

Οι μαθητές έρχονται για να μάθουν ό,τι διαλέξει το Υπουργείο Παιδείας, ο δάσκαλος, τα βιβλία… Οι μαθητές μαθαίνουν ό,τι τους πουν οι άλλοι να μάθουν.

Οι επιστήμονες ξέρουν ότι καμιά απάντηση δεν μπορεί να σε βοηθήσει, αν πρώτα δεν έχεις αποφασίσει την ερώτηση. Το πιο δύσκολο πράγμα και το πιο ενδιαφέρον είναι να αποφασίσεις την ερώτηση. Τι είναι αυτό που θες να μάθεις; Τι είναι αυτό που θες να σου εξηγήσει η Επιστήμη; Πώς ακριβώς θα το αξιοποιήσεις; Τι θες να καταφέρεις;

Ξέρετε, η Επιστήμη έχει πολλές απαντήσεις. Δεν έχει τη μία και μοναδική. Για να σε βοηθήσει, πρέπει να αποφασίσεις ποια είναι η ερώτηση. Αλλιώς θα σε απογοητεύει και δεν θα φταίει.

Σε όλους εσάς που κερδίσατε το προνόμιο να είστε φοιτητές, θέλω να προτείνω κάτι. Φέτος ελάτε στο πανεπιστήμιο για να βρείτε τις ερωτήσεις. Ελάτε για να αποφασίσετε τις ερωτήσεις, στις οποίες θέλετε απάντηση. Μην παραμείνετε για άλλη μία χρονιά μαθητές που μαθαίνουν ό,τι αποφάσισε κάποιος άλλος. Θα βαρεθείτε.

Κι επειδή ξέρω πως ζητάω δύσκολα και δεν ξέρετε πώς να το κάνετε, θα βοηθήσω λίγο. Οι ερωτήσεις δεν έρχονται απ’ τον Ουρανό. Χρειάζονται ένα ερέθισμα. Τέτοια ερεθίσματα είναι τα επιστημονικά άρθρα και βιβλία που βρίσκονται στις φυσικές και ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες των πανεπιστημίων. Τέτοια ερεθίσματα είναι οι διαλέξεις των καθηγητών σας, τα σχόλια των συμφοιτητών σας. Τέτοια ερεθίσματα είναι οι συζητήσεις στις ημερίδες, στο εστιατόριο, στις καφετέριες, σε κάθε χώρο που είναι κομμάτι της ευρύτερης πανεπιστημιακής κοινότητας.

Το πανεπιστήμιο δεν είναι εξεταστικό κέντρο. Είναι χώρος σκέψης, πολιτισμού και καλής ζωής. Ελάτε να ζήσετε τη φοιτητική ζωή στο μεγαλείο της. Ελάτε να ανακαλύψετε τα ερωτήματα, στα οποία θέλετε απαντήσεις. Δοκιμάστε το… Αν δεν δοκιμάσετε στα είκοσι, τότε πότε;

Καλή χρονιά να έχουμε!

Μαρίνα Ψιλούτσικου

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s